Turinys
Vyrai moterimis persirenginėjo dar Antikos laikais
Drag queens subkultūra – LGBTQ+ bendruomenės kelrodė žvaigždė
Daugeliui žmonių drag queens subkultūra tėra homoseksualių vyrų persirengimas moteriškais drabužiais, milžiniški spalvoti perukai ir ryškus makiažas. Tačiau taip yra dėl to, kad žmonės vis dar nežino, kokia gili šios subkultūros istorija. O kartu – ir kuo ji tokia svarbi.
Vyrai moterimis persirenginėjo dar Antikos laikais
Drag queens subkultūra kartais apibūdinima kaip „teatrališkas lyties hiperbolizavimas“. Ši pavadinimo interpretacija puikiai atsispindi ir subkultūrai priklausančių žmonių aprangoje, makiaže, šukuosenose. Tiesa, pats teatrališkumas, greičiausiai, slypi ankstyvojoje drag queens istorijoje. Štai net antikinėje Graikijoje vyrai aktoriai dažnai vaidindavo moteris ir puošdavosi įspūdingais kostiumais bei kaukėmis.
Ši tradicija tęsėsi ir vėlesniuose amžiuose. Vyrai moterimis teatre persirenginėjo Renesanso epochos Italijoje – ypač vaidindami komedijos žanrą. Anot kai kurių istorikų, drag queens subkultūros užuomazgų galima rasti ir XVIII a. Japonijos kabuki teatre, kur išskirtinai vaidino tik vyrai, tad ir jie persirengdavo moterimis. Taip pat – ir XVII–XVIII a. Pekino operoje. Vyrų persirengimą moterimis propagavo ir pats Viljamas Šekspyras – kartais moterimis persirengę vyrai žiūrovus stebindavo pjesės gale atskleisdami savo tikrąją lytį.
Rodyti daugiauVis tik kai kurie istorikai mano, kad tikroji drag queens istorija prasidėjo šiek tiek vėliau. Anot jų, subkultūros istorija greičiausiai prasidėjo Viktorijos laikų Anglijoje, XIX amžiuje, kai teatro aktorius, homoseksualas Thomas Ernestas Boultonas pavadino savo persirengimą drag. Tai laikoma pirmuoju šios sąvokos paminėjimu. Vis tik kai kurie ekspertai mano, kad aktorius turėjo omenyje ne persirengimą, o vilkimasi žemę, mat drag, išvertus iš anglų kalbos, reiškia vilktis. Ir šiuo žodžius jis neva apibūdino apatinius aktorių sijonus, kurie vilkdavosi žeme.
Tačiau kad ir ką jis turėjo omenyje, istorikai sutinka dėl vieno – XIX ir XX amžiaus pradžioje drag pasirodymai tapo itin populiarūs įvairiose muzikos salėse ir burleskos pasirodymuose. Vyrai aktoriai persirengdavo moterimis, perdėtai pabrėždavo moteriškumą, norėdami prajuokinti publiką. Šiuose pasirodymuose jie dainuodavo, šokdavo ir atlikdavo humoristinius numerius. Taip persirengimo kultūra tapo pramogų industrijos dalimi.
Pradžioje ši subkultūra buvo populiariausia tarp JAV gyvenančių lotynų amerikiečių ir afro-amerikiečių. Jie netgi pradėjo rengti įvairias persirengimo varžybas. O kai kurie istoriniai šaltiniai atskleidžia, kad dar XIX amžiaus viduryje Niujorko Harlemo rajone kasmet vyko slapti drag queens pokyliai.
Tokius pokylius rengė ir buvęs vergas Williamas Dorsey Swannas. Pirmąjį slaptą pokylį jis surengė 1882-aisiais. Beje, šis vyras laikomas ir pirmuoju drag queen, mat būtent taip pats save ir įvardijo. Jo pokyliuose svečiai dėvėdavo įspūdingas satino sukneles, eidavo podiumu ir šokdavo.
Šie pokyliai tapo įkvėpimo ir šiandieninei drag queens kultūrai – tokie pokyliai vyksta iki šiol.
Drag queens subkultūra – LGBTQ+ bendruomenės kelrodė žvaigždė
Ilgus amžius ši subkultūra leisdavo LGBTQ+ asmenims išreikšti save ir savo kūrybiškumą. Kadangi ilgą laiką netradicinė orientacija buvo nepriimtina, persirengimas kita lytimi žmonėms leido atrasti saugią vietą bent šiek tiek atsiskleisti. Tačiau tai – tik dalis šios subkultūros svarbos.
Jau aptarti XX amžiuje vykę drag queens pokyliai Harlemo rajone, Niujorke tapo prieglobsčiu LGBTQ+ bendruomenei, kur jie galėjo nesislėpti ir laisvai save išreikšti. O 7-ajame dešimtmetyje drag queens kultūra tapo dar svarbesnė. Persirengėliai tapo svarbi LGBTQ+ teisių judėjimo dalimi. Štai 1969-aisiais Niujorke vyko įvairios demonstracijos, kurias rengė LGBTQ+ bendruomenė. Tarp jų – ir drag queens, kurie priešinosi policijos priespaudai ir diskriminacijai. Šios demonstracijos tapo pradžia LGBTQ+ bendruomenės teisių judėjimui ir atidarė daug durų visiems jos asmenims.
Tačiau į LGBTQ+ bendruomenės bėdas ir jų patiriama priespaudą drag queens bandė atkreipti ne tik ryškiais kostiumais, makiažu ar dalyvavimu demonstracijose. 9-jame dešimtmetyje JAV purtant AIDS krizei, drag queens rengė pasirodymus ir rinko pinigus AIDS pacientams – taip jie apmokėjo daugelio kenčiančių žmonių gydymo sąskaitas. Tai buvo itin svarbu, kad AIDS krizė pakurstė dar didesnę neapykantą homoseksualiems žmonėms, tad tokia pagalba jiems buvo būtina. Taip drag queens įsitraukimas į LGBTQ+ teisių judėjimą tapo ir pasipriešinimo simboliu.
O štai drag queen Joan Jett Blakk 1992-aisiais netgi dalyvavo JAV prezidento rinkimuose. Juose esą dalyvavo ne tam, kad laimėtų, o tam, kad atkreiptų dėmesį į jautrias žmonių grupes, taip pat – AIDS pacientus ir drag queens subkultūrą pasitelktų geram tikslui.
Pastaraisiais dešimtmečiais drag queens pagaliau tapo ne tik LGBTQ+ kelrode žvaigžde, bet ir sulaukė visuomenės pripažinimo. Prie to prisidėjo ir televizijos laidos, tokios kaip „The RuPaul Show“, išleista 1990-aisiais, ir „RuPaul’s Drag Race“, rodoma nuo 2009-ųjų. Šios laidos padėjo platesnei auditorijai susipažinti su atlikėjų artistiškumu, kūrybiškumu, jų asmeninėmis istorijomis ir išgyventais sunkumais. Pastaruoju metu drag queens vis dažniau pasirodo filmuose, muzikiniuose klipuose, mados industrijos kampanijose – taip šie žmonės įsitvirtina ir populiariojoje kultūroje. O kartu ir įkvepia žmones – net ir nepriklausančius LGBTQ+ bendruomenei – nebijoti savęs išreikšti ir būti savimi. Mat šiose laidose ir įvairiuose drag queens renginiuose pastaruoju metu dalyvauja ne tik homoseksualūs ar transseksualūs vyrai, bet ir įvairių orientacijų ir rasių heteroseksualai.
Šiandien drag queens subkultūra yra kur kas daugiau nei tiesiog vyrų persirengimas moterimis ar advokatavimas LGBTQ+ teisėms. Drag tapo ir daugialypio meno forma, reikalaujančia įvairių įgūdžių. Drag queens praleidžia valandų valandas tobulindami makiažą, savo šokių judesius ir kurdami žadą atimančius kostiumus. Jų pasirodymai pilni įvairių elementų – komedijos, dramos, socialinių problemų, sprendimų ieškojimų ir panašiai.